I atelieret hos billedkunstner Elin Gabrielsen

I atelieret hos billedkunstner Elin Gabrielsen


«Å være kunstner er å skape en verden du ønsker å se - Det betyr også at andre får se denne virkeligheten».  (Eric Kim, fotograf)
For å komme dit, bruker et skapende menneske ulike måter for å finne sitt språk. Personlige erfaringer, interesser, intuisjon, kunnskap, og preferanser. De fleste motivene i bildene mine tar utgangspunkt i natur og dyreliv.

Bildene blir til ved å nytte egne eller approprierte fotografier, som tolkes, kobles og forandres i prosessen mot ferdig arbeid.

"Dog run IV" tresnitt/håndkolorert 66x45cm

Tilstedeværelse, energi og livskraft er viktige kvaliteter i mitt arbeid. Blikket er en utrolig viktig sans, for å forstå, ha glede av, og å tolke.


"Flokken"  tresnitt 60x80 cm

Jeg har utforsket tresnittets muligheter i en rekke år, og har latt motstanden i materialet bli en utfordring for hva som er mulig å gjøre med trematerialet. 

For eksempel, hvor tynne linjer er det mulig å skjære ut i et så mykt og ofte ustabilt materiale som finér-plater er? Finér er sammensatt av myke og harde områder, og hver plate er forskjellig.

I atelieret hos billedkunstner Elin Gabrielsen
Overføring av av skisse til treplate, en spettmeis "90 grader opp-ned"

I atelieret hos billedkunstner Elin Gabrielsen
Innvalsing av sverte på ferdig utskåret plate av  "Liten fjærball I"

Venstre: Ferdig tresnitt av "90 grader opp-ned"  20x13cm
Høyre: Ferdig trykket tresnitt "Liten fjærball I"
  20x14cm


Nedenfor kan du se prosessen med å lage tresnittet "Dragonfly II"

Utgangspunktet er en blyant-skisse som overføres til treplaten. Da begynner arbeidet med å skjære vekk det som skal bli hvitt i trykket. Som oftest starter jeg med det viktigste eller mest detaljerte i motivet, som øyne eller andre hovedelementer.

Hovedtegning er på plass

Treplaten blir skåret for hånd med huggjern, av og til ved hjelp av et elektrisk huggjern eller Dremel-tool for å få ønsket variasjon i sporsetting.
Underveis er arbeidet fram mot det endelige resultatet, en prosess der avgjørelser blir tatt underveis. Hva trenger motivet?
Pause i arbeidet, vurderinger gjøres, hvor går arbeidet videre?

Det er spennende å se hva det endelige resultatet blir, etter utallige beslutninger underveis.


Skjæring av plate godt i gang, mye gjenstår


Detalj

Platen valses inn med sverte, et papir legges på, og kjøres gjennom en trykkpresse. Hvert trykk krever ny påføring av farge. Tresnitt blir til ved å bruke en eller flere plater for å oppnå flere farger i det endelige arbeidet. 

I atelieret hos billedkunstner Elin Gabrielsen
Fra trykkprosessen, blanding av farge


Det ferdige trykket blir speilvendt av det som er på treplaten. I enkelte opplag bruker jeg håndkolorering som en måte å tilføre farge.


Etter trykkking , håndkoloreres Dragonfly II med akvarellfarger
Her kan du se  mine arbeider på Neo Galleri
I atelieret hos billedkunstner Elin Gabrielsen
Elin Gabrielsen har en mastergrad fra Kunsthøgskolen i Bergen. Hun har hatt separatutstilling i bl.a. Galleri Norske Grafikere, Galleri G-Guddal, Neo Galleri, og deltatt flere ganger på Høstutstillingen, Vestlandsutstillingen og Østlandsutstillingen, samt gruppeutstillinger i Norge og utlandet.

Hun har sin kunstneriske produksjon hos Tou Trykk i Stavanger.

Web: elingabrielsen.no/
Instagram: gabrielsenelin

Aktuelt: I februar startet en vandreutstilling i regi Ryfylke Kunstlag, som skal innom seks steder frem mot sommeren.

1 kommentar

  • Gunn Vottestad

    Gratulerer..for en jobb du har gjort her, bare vakkert!!!Gratulerer og lykke til💝

Legg igjen en kommentar

Merk, kommentarer må godkjennes før de publiseres