I atelieret hos billedkunstner Elin Gabrielsen
«Å være kunstner er å skape en verden du ønsker å se - Det betyr også at andre får se denne virkeligheten». (Eric Kim, fotograf) |
For å komme dit, bruker et skapende menneske ulike måter for å finne sitt språk. Personlige erfaringer, interesser, intuisjon, kunnskap, og preferanser. De fleste motivene i bildene mine tar utgangspunkt i natur og dyreliv. Bildene blir til ved å nytte egne eller approprierte fotografier, som tolkes, kobles og forandres i prosessen mot ferdig arbeid. |
"Dog run IV" tresnitt/håndkolorert 66x45cm |
Tilstedeværelse, energi og livskraft er viktige kvaliteter i mitt arbeid. Blikket er en utrolig viktig sans, for å forstå, ha glede av, og å tolke.
|
"Flokken" tresnitt 60x80 cm |
Jeg har utforsket tresnittets muligheter i en rekke år, og har latt motstanden i materialet bli en utfordring for hva som er mulig å gjøre med trematerialet. For eksempel, hvor tynne linjer er det mulig å skjære ut i et så mykt og ofte ustabilt materiale som finér-plater er? Finér er sammensatt av myke og harde områder, og hver plate er forskjellig. |
Overføring av av skisse til treplate, en spettmeis "90 grader opp-ned" |
Innvalsing av sverte på ferdig utskåret plate av "Liten fjærball I" |
Venstre: Ferdig tresnitt av "90 grader opp-ned" 20x13cm Høyre: Ferdig trykket tresnitt "Liten fjærball I" 20x14cm |
|
Hovedtegning er på plass |
Treplaten blir skåret for hånd med huggjern, av og til ved hjelp av et elektrisk huggjern eller Dremel-tool for å få ønsket variasjon i sporsetting. Underveis er arbeidet fram mot det endelige resultatet, en prosess der avgjørelser blir tatt underveis. Hva trenger motivet? |
Pause i arbeidet, vurderinger gjøres, hvor går arbeidet videre? |
Det er spennende å se hva det endelige resultatet blir, etter utallige beslutninger underveis. |
Skjæring av plate godt i gang, mye gjenstår |
Detalj |
Platen valses inn med sverte, et papir legges på, og kjøres gjennom en trykkpresse. Hvert trykk krever ny påføring av farge. Tresnitt blir til ved å bruke en eller flere plater for å oppnå flere farger i det endelige arbeidet. |
Fra trykkprosessen, blanding av farge |
Det ferdige trykket blir speilvendt av det som er på treplaten. I enkelte opplag bruker jeg håndkolorering som en måte å tilføre farge. |
Etter trykkking , håndkoloreres Dragonfly II med akvarellfarger |
Her kan du se mine arbeider på Neo Galleri |
Elin Gabrielsen har en mastergrad fra Kunsthøgskolen i Bergen. Hun har hatt separatutstilling i bl.a. Galleri Norske Grafikere, Galleri G-Guddal, Neo Galleri, og deltatt flere ganger på Høstutstillingen, Vestlandsutstillingen og Østlandsutstillingen, samt gruppeutstillinger i Norge og utlandet. Hun har sin kunstneriske produksjon hos Tou Trykk i Stavanger. Web: elingabrielsen.no/ Instagram: gabrielsenelin Aktuelt: I februar startet en vandreutstilling i regi Ryfylke Kunstlag, som skal innom seks steder frem mot sommeren. |
Gunn Vottestad
Gratulerer..for en jobb du har gjort her, bare vakkert!!!Gratulerer og lykke til💝