I atelieret hos billedkunstner Therese Nortvedt

I atelieret hos billedkunstner Therese Nortvedt

MITT EGET KAOS: I London deler jeg atelier med den fremragende kunstneren Hjørdis Dreschel. Vi var heldige som fant dette store, flotte atelieret i Islington med overlys, mezzanine, kjøkken og terrasse. Her arbeides det mot store separatutstillinger. 

Jeg begynner gjerne med en mengde billedmateriale og ideer, strødd utover gulvet og bordene. Ut av en regnbue av kaos og en voldsom innsats, hvor jeg arbeider på mange lerreter samtidig, tar det uker og måneder før alle er ferdige.

Først lar jeg akryl-farvene flyte i et abstrakt formsprog, for så å tegne opp motivet med kull. Deretter begynner jeg med oljefarver. Jeg arbeider intuitivt og spontant og underbevisstheten spiller en betydelig rolle i prosessen.

Å lage en utstilling føles som et forsøk på å bringe orden i et univers av kaos.


Ansikt til ansikt med maleriet Paradise Revisited på atelieret i London.

I dyp konsentrasjon og kontemplasjon foran maleriet Eyes Wide Shut 


Love Bird , er navnet på en papegøye art og tittelen på dette maleriet. En ung kvinne stirrer så intens på papegøyen at det slår gnister ut av det ene øyet hennes, som en metafor for kjærlighet. Eller er hennes blikk rettet lenger ut til høyre i rommet til hun/ han som betrakter maleriet.

Det er først i møtet med tilskueren at maleriet får sin betydning og det kan være rom for mange tolkninger. Selv har jeg alltid vært mest tiltrukket av det uforklarlige.

Slik begynte det hele

Allerede i tenårene ble det klart for meg at jeg ønsket å gå en kreativ vei. Ved formingslinjen på Gamlebyen Folkehøyskole i Fredrikstad underviste det fantastiske svenske kunstnerparet Gun og Bjørn Dahlberg. Gjennom deres inspirasjon ble det klart for meg at det var en kunstnerisk reise jeg ønsket å legge ut på.

Heldigvis rakk jeg å fortelle det til min bestefar, maleren Erling Nortvedt, før han døde brått og uventet noen uker senere. Han var en betydelig inspirasjonskilde med stort atelier som nærmeste nabo til mitt barndomshjem i Hølen. Også kalt Norges minste by ved elva Såna, 44 km syd for Oslo.

 

Pensjonatet, olje på lerret, 64x48cm

Mye historie i veggene 

Hølen har mange gamle hus med mye historie i veggene. På Pensjonatet var det mange som tok inn, både kunstnere og bohemer, men også sjøfolk og vanskeligstilte familier. 



Da jeg var 11, flyttet jeg med foreldre og seks søsken fra pappas arkitekttegnede hus til den gamle gåtefulle Lensmannsgården. Samme høst begynte jeg på akvarell-kurs hos kunstneren Marit Aabel og hennes mann, teologen Bjørn Bjørneboe. I dunkel belysning med varm sjokolade i store krus, ble vi inspirert av hans fabelaktige fortellinger.

Grafikkens Verden

Det var grafiker og tenorsaksofonist Ove Stokstad på Grafikklinjen ved Kunstakademiet i Trondheim som introduserte meg til grafikkens verden. Han øste av sin kunnskap og ikke minst visdomsord og avsluttet ofte en samtale om med ordene; "Verden er full av muligheter. "

Etsninger fasinerte meg mest. Magien som oppstår etter å ha risset motivet inn i en sink eller kobber-plate dekket med hard grunn, for så å senke den ned i et kar med salpetersyre, er farlig og fascinerende.

Dette er en tidkrevende prosess, før jeg kan begynne trykkingen gjennom den store grafikkpressen.

Fra venstre: Mesmerized, etsning, 35X50cm -  A Midsummer Night's Dream, etsning, 35x50cm
Fra venstre: The Web, etsning, 35X50cm - The House Next Door, etsning, 35x50cm

Fra venstre: Pansies, etsning, 35X50cm - Turtle Diary, etsning, 35x50cm


Fra Trondheim til London

Etter et år i Trondheim, 22 år gammel, ble etsningen "En slags Virkelighet" antatt på Statens Kunstutstilling (Høstutstillingen ) i Oslo. Den ble avbildet i katalogen og innkjøpt av Norsk Kulturråd. Samme vår kom jeg inn ved Statens Kunstakademi i Oslo.

Året etter var jeg på en ukes studietur til London. Mens de andre studentene dro tilbake ble jeg igjen og kom inn på grafikk-avdelingen ved Central St. Martin´s.

Dancer, olje på lerret, 155x190 cm - The Young Kafka, olje på lerret, 41x30cm

Two Dancers with Feathers, olje på lerret, 180x130 cm - The Unicorn, olje på lerret, 180x130 cm

Burleske klubber

I London ble jeg også gjenforent med Hjørdis Dreschel, som jeg var blitt kjent med ved Kunstakademiet i Trondheim. Hun studerte animasjon, Illustrasjon og Grafisk Design ved Central St. Martin's, mens jeg tok teater design/scenografi ved English National Opera.

Vi er begge opptatt av eksistensielle temaer som liv og død, erotikk og kjærlighet, velsignelse og forbannelse, for å nevne noen. Dette har ført til en tett og spennende dialog og et nært samarbeide om en rekke utstillinger i London og Oslo.

På søndager drar vi ofte til burleske klubber og tegner fra levende dansende modeller til musikk av Peggy Lee´s «Fever» og Jay Hawkins «I put a spell on you».

Fra venstre: The Third Eye, monotypi 50x35cm - La Dolce Vita, monotypi 50x35cm - Sweet Temptation, monotypi 42x29,7cm 

Fra venstre: Destiny, monotypi 50x35cm - Destiny, monotypi 50x35cm - Icebird, monotypi 42x29,7cm 

Fra venstre: The Fox Rescue, monotypi 42x29,7cm - Oh Deer, monotypi 42x29,7cm - Son Of The Eagle, monotypi 42x29,7cm 

Fra venstre: Ballerina I, monotypi 42x29,7cm - Ballerina II, monotypi 42x29,7cm - Ballerina III, monotypi 42x29,7cm 

Monotypi blir til

I Art House Lewisham i London har jeg lært å lage monotypier av kunstneren Rosey Prince. Her er det drop-in-klasse og alt fra tekstilkunstnere til animatører som møtes og uttrykker seg gjennom monotypier.

I dette konglomeratet skapes det spennende bilder og utveksles teknikker samt ulike måter å tilnærme seg mediet på. Et bord med en plexiglassplate til å valse ut farvene på og et tynt papir er alt som trengs av utstyr.

Fem år i New York

Mens jeg gikk på Statens Kunstakademi i Oslo, hadde jeg mine to første separatutstillinger. Deretter reiste jeg til New York, Kjell Erik Killi Olsen og Olav Christopher Jenssen ble med.

Hele fem år tilbrakte jeg i East Village og på Manhattans Lower East Side. Det første året ble nedlagte Caesar´s Pub på 128 E, 7 Street, vårt hjem og atelier.

På rett sted til rett tid

«I slumlignende omgivelser, der inntrykkene er sterke», skrev Aftenposten i en artikkel om oss.
I nærheten lå Tompkins Square som i en periode endret image fra depressive narkomiljøets “ The Needle Park “ til området hvor kunstscenen eksploderte i løpet av de neste årene, fra syv til over 70 gallerier på tre år.

Jeg og Killi Olsen ble invitert til å stille ut i en rekke av dem. Vi hadde kommet "to the right place at the right time", som de sier i Amerika.

Atelier ved prestisjetunge PS.1

Etter to år i New York mottok jeg , som første norske kunstner, det såkalte Dronning Sonjas kunstnerstipend. Jeg fikk et stort atelier ved P.S. 1, som i dag er tilknyttet prestisjetunge Museum of Modern Art (MoMA). Med kunstnere fra hele verden åpnet dette flere dører og mulighet til å stille ut i en rekke betydelige institusjoner.

Ariel, olje på lerret, 195x265cm

The Swan and The Woman, olje på lerret, 155x190 cm

Atelieret på Grünerløkka i Oslo

Tilbake i Oslo. “My home is my Castle “ heter det så smukt, og for meg har atelieret på Grünerløkka, vært som et ankerfeste. Det er alltid godt å komme tilbake hit etter lange perioder i utlandet.


Et utvalg malerier:

Fra venstre: Family portrait, olje på lerret, 105X75cm  - White monkey, olje på lerret, 100X75cm

Fra venstre: Puppies dream, olje på lerret, 145X110cm - Mirror image, olje på lerret, 100X75cm 

Fra venstre: First snow, first love, olje på lerret, 100X75cm - Love in red, olje på lerret, 150X115cm 


Fra venstre: The rose garden, olje på lerret, 130X91cm - Firefly, olje på lerret, 60X60cm

Utstillinger i inn og utland

Therese Nortvedts utstilling i Galerie Christian Roellin, St. Gallen, Sveits
" Female Painting and Drawing " , Galerie Christian Roellin, St. Gallen, Sveits

Villa Goecke / Ralph Kleinsimlingshaus ,Krefeld, Tyskland

" The Conspiracy " , Villa Goecke / Ralph Kleinsimlingshaus / Artax.de , Krefeld, Tyskland

"After New York "  Nortvedt /Killi-Olsen , Galleri Soon, Son, Norge

Separatutstilling Galleri Ramfjord, Oslo

Her finner du utvalget av bildene mine på Neo Galleri

Therese Nortvedt er en av våre mest markante samtidskunstnere. Med sitt særegne billedspråk og personlige mytologi uttrykker hun seg gjennom maleri og grafikk. Bildene er gåtefulle og åpner opp for en psykologisk dialog og refleksjoner over hennes utrettelige utforskende territorium.

Nortvedt har stilt ut verden over fra England, USA, Canada, Sveits, Japan, U.A.E Sverige, Finland og Danmark. Hennes arbeider er innkjøpt av en rekke offentlige og private institusjoner som Nasjonalmuseet og Astrup Fearnley Samling, Oslo, Nordisk Kunstcentrum, Helsinki, Statens Konstråd, Stockholm og Artax, Dusseldorf , Tyskland

Hennes bilder beskrives som et sted mellom baroque, glam, pop, horror, punk, darkness, kitch, dirt, fairytale, joy, weirdness, trash, romanticism, rigor, boldness, and melancholy.

Les mer om Therese Nortvedt: www.theresenortvedt.com
Instagram: @theresenortvedt

Les mer om Hjørdis Dreschel på www.fineart.no og www.neogalleri.no

Foto av atelieret i London : Nicolas Christodoulou
Foto av kunstverk : Øystein Thorvaldsen
Foto : Melissa Hegge

Copyright av alle kunstverk i denne artikkelen tilhører Therese Nortvedt



Therese frakter maleriet Hot Shot III på Løkka i Oslo  (Foto: Melissa Hegge)
Therese frakter maleriet Hot Shot III på Løkka i Oslo  (Foto: Melissa Hegge)

5 kommentarer

  • Dagmar

    Fantastisk kunstnar 🤩 Mitt «Into the woods, II» er eit av mine favorittar i heimen 🥰🥰🥰

  • Veronica Varhaugvik

    Fantastiske bilder av Therese.

  • Borgny

    Jeg er så begeistret for bildene dine! Kjøpte «Bare et øyeblikk» for mange år siden, og ønsker meg nå ett (eller helst mange 😅) av disse som er vist her. Lykke til videre Therese Nordtvedt!

  • Therese Nortvedt

    Tusen takk Ellen Hamre for meget proff tilretteleggelse av presentasjonen.

  • Ellen Hamre

    Veldig spennende å lese og bli kjent med deg og kunsten din!

Legg igjen en kommentar

Merk, kommentarer må godkjennes før de publiseres