I atelieret hos billedkunstner Snøfrid Hunsbedt Eiene

I atelieret hos billedkunstner Snøfrid Hunsbedt Eiene

Jeg er utdannet ved Kunstskolen i Rogaland 1987-89 og Vestlandets kunstakademi 1991-95. Jeg har hatt en rekke separatutstillinger og deltatt i gruppeutstillinger. Har vært representert på Høstutstillingen, Vestlandsutstillingen og Sørlandsutstillingen en rekke ganger.

Innkjøpt av bl.a. Norsk kulturråd, Fondet for Norsk kunsthåndverk, Stavanger kunstmuseum, Haugesund kommunes kunstsamling og KORO (Kunst i offentlig rom). Har mottatt kunstnerstipend flere ganger og jobbet som kunst konsulent.

I atelieret hos Snøfrid Hunsbeth Eiene


Tegninger

De siste tegningene av roser er en naturlig fortsettelse av et tegneprosjekt som har vart over mange år.

Det startet med at jeg tegnet fraflyttede hus fra barndommen på Sørlandet. Jeg hadde gjennom mange år tatt foto av disse husene da jeg var der på besøk.

Tegning -  Snøfrid Hunsbeth Eiene

Dette førte til at jeg tittet inn gjennom tomme vinduer med speilinger av landskapet blandet med gardiner og plastblomster.

Tegning av Snøfrid Hunsbeth Eiene

Ved å komme inn i noen av disse husene, tegnet jeg hva jeg så gjennom vinduer med landskapet utenfor.

Tegning av Snøfrid Hunsbeth Eiene

Inne i hus fant jeg rester etter nydelige broderier, ofte overstrødd med rosemotiv.


Tegninger av disse broderte dukene ledet til prosjektet «Folder» der rosebroderiene ble tatt vekk og foldene taler for seg gjennom dynamikken som utfolder seg i spillet mellom lys og skygge.


Senere har jeg tatt tilbake rosene ved å bruke roser fra min egen hage som studieobjekter til «Roser:Folder».

Foldene forteller en historie i sammenheng med andre folder, alle forskjellige i en lek med formene som skaper nye sammenhenger i et endeløst hav av forandringer.



Jeg bruker Saunders Waterford 300 mg papir og blyanter 2B og 4B samt viskelær.


Fra atelieret

Malerier

Samtidig med å tegne har jeg også jobbet med maleri. Jeg kan godt se at da jeg holdt på med tegninger av fraflyttede hus og det ukjente jeg møtte der, var maleriene preget av dette i form av for det meste mørke color-field malerier.

Disse flatene blir til gjennom en male- og skrapeteknikk som avdekker fragmenter av de innerste fargelagene og skjuler andre, i lag på lag. Overflatene blir til over tid der det bakenforliggende spiller en nesten usynlig, men viktig rolle.

Jeg maler med olje, noen ganger iblandet bivokspasta.



Fra utstilling - Sandnes Kunstforening

Fra venstre: Grønn spor, 190x140cm, U.T 100x100cm, Milonga del Angel, 160x140cm

Se min arbeider på Neo Galleri her
Se mer av Snøfrid Hunsbedt Eiene:


Legg igjen en kommentar

Merk, kommentarer må godkjennes før de publiseres