I atelieret hos billedkunstner Solveig Landa
Min arbeidsplass er på Tou Atelierhus i Stavanger. Her har jeg et stort, fint og lyst rom der jeg har ro og fred til å arbeide med nye prosjekter. På atelieret er det mest skulpturer og installasjoner jeg arbeider med. |
||
|
||
Jeg er omgitt av materialer, utstyr og mine særegne samlinger av objekter som jeg finner på blant annet loppemarkeder og Fretex og som jeg bruker i det jeg lager. |
||
Når jeg arbeider med grafikk går jeg en etasje ned. Der ligger Tou Trykk med alt jeg trenger av utstyr og presser til å lage monotrykk. I tillegg til at jeg lager grafikk her, så er jeg også ansatt som verksmester i halv stilling. |
||
Blander farger og tester dem ut |
||
Fra arbeidsplassen på Tou Trykk |
||
Når jeg lager grafikk er det som sagt monotrykk jeg er mest opptatt av. Jeg klipper for eksempel ut sjablonger i papp som jeg valser inn med farge og trykker over på papir ved hjelp av en grafikkpresse. Dette gjør jeg mange ganger på hvert trykk og bygger opp former og farger som overlapper hverandre. Jeg bruker sverte eller farge som er transparent og får på den måten fram fargekombinasjoner når disse trykkes oppå hverandre. |
||
Sjablonger |
||
Her valser jeg inn en sjablong |
||
De ferdige sjablongene må bæres forsiktig frem til pressen |
||
Så legges de ned med sverten ned på papiret. Her må man være nøyaktig. |
||
Trykket har gått igjennom pressen. |
||
Her plukker jeg av sjablongene. Trykket må legges til tørk. |
||
Noen ganger bruker jeg treplater eller pleksiplater for å få fram ulike flater i trykkene. Jeg arbeider med et bilde om gangen og tar med meg nye ideer fra det ene jeg jobber med over i neste trykk. Derfor henger de på et vis sammen og blir til en serie. |
||
|
||
Motivene i bildene mine kan ha utgangspunkt i observasjoner av omgivelsene mine, for eksempel turer ute i landskap, noe jeg leser eller historier jeg hører. Jeg samler på og bruker det som berører meg. Dette setter i gang tanker som jeg bruker til å utvikle et «motiv-vokabular». Da kan jeg finne fram samme motiv eller form og bruke den i flere monotrykk. Inner wall, Lyktenatt, Det er gamle skuggar, Til å fare med, alle er 56 x 76 cm Fargen og kombinasjonen av former kan kanskje være ulik, mens formen er den samme. Motivene mine er abstrakte, men man kan ane referanser til tema og symboler som dette representerer. |
||
Morene VII 56 x 76 cm | ||
Jeg vokste opp i Rosendal i Hardanger og har en sterk tilknytning til landskapet i dette området. Kanskje oppveksten der har gjort at jeg er opptatt av omgivelsene våre og den kraften den kan ha på oss mennesker? |
||
Studietiden hadde jeg i USA og jeg føler også en nærhet til landskapet der. USA er mangfoldig og jeg fant meg til rette i det øde og storslåtte landskapet i nordstatene. Her ble også tema rundt forholdet mellom menneske og natur forsterket og jeg studerte historien til de Amerikanske Indianere samtidig som jeg var kunststudent. Jeg er fremdeles opptatt av deres liv og ritualer, håndverk og hvordan de forholder seg til naturen. |
||
Crawlways III 56 x 76 cm |
||
Crawlways IV 78 x 53 cm | ||
I dag har jeg derfor tatt dette med meg videre, og er opptatt av tema som har med det sårbare hos oss mennesker, mental balanse og utfordringer i relasjoner. Innen dette feltet blir en viktig inspirasjonskilde kreftene og dynamikken i naturen og i mennesket. Jeg refererer også til ritualer som mennesker bruker for å kontrollere sine omgivelser og ritualer som skal gi beskyttelse og endring. |
||
Fra Vestlandsutstillingen 2019 - Eg tyr til magi - Foto: Maia Økland |
||
Noen prosjekter jeg arbeider med er installasjoner og skulpturer. Da går jeg utfra et tema og prøver å finne materialer og et uttrykk som kan beskrive dette. | ||
|
||
Ofte bruker jeg objekter jeg finner, og det blir viktig for meg å se det estetiske i det som befinner seg rundt oss, - det hverdagslige, det som karakteriseres som en haug av ting og tang. Jeg går for eksempel aldri forbi en kontainer uten å kikke oppi om det er noe jeg kan bruke. |
||
Arbeid med store monotrykk - deler av campingvogn |
||
Jeg jobber for tiden fram mot en soloutstilling ved Norske Grafikere i Oslo. Håpet mitt er at de åpner igjen etter Covid 19 nedstenging, og at jeg får gjennomføre både åpningen og utstillingsperioden. Utstillingen heter «Å folde eit fartøy» og handler om en gammel campingvogn. |
||
|
||
Den ble demontert og jeg har trykket veggplatene og deler av interiøret over på store papir. Jeg har brukt fargene som var i den gamle campingvognen og jeg har satt sammen elementer fra den til abstrakte monotrykk. |
||
|
||
I utstillingen skal det også være med noen skulpturelle objekter og en bok som forteller om campingvogn- prosjektet. Til dette har jeg fått hjelp av SAK design i Stavanger. Boken skal lanseres på åpningen. |
||
|
||
Jeg er opptatt av å formidle kunst og har kurs og underviser i grafikk. Sammen med kollega Anita Tjemsland reiser jeg rundt i fylket med Den kulturelle skolesekken og har grafikk- workshop for skoler i hele fylket. På Tou Trykk har jeg kurs i ulike grafikk teknikker. |
||
|
||
I min sammensatte kunstnerpraksis er det rom for mange teknikker og kombinasjoner av disse, motivene kan også forandre og utvikle seg uten at jeg går bort fra tema som er viktig for meg. |
||
|
Ellen Kalvig
Flotte bilete og tekst!
Lise Flørli
Så fin presentasjon! – lykke til med utstillingsåpning i Oslo!
Anne kristin Larsen
Dette var en spennende, lærerik og flott presentasjon av kunsten din, og selve prosessen i arbeidet ditt Solveig !
Ingrid Solesvik
Nydelig! Interresant og spennende å se hva som inspirerer og hvordan du utvikler dine kunstverk.
Hver gang vi ser dine verk vil vi ha den informasjonen i bakholdet – det utvider opplevelsen av dine verk.
Rita Schrøder
Så gøy å lese. Om tanker og alt arbeidet bak verkene dine. Krysser fingrene for at utstillingen går som planlagt. Lykke til!