I atelieret hos glassblåser Sigrid Rostad

I atelieret hos glassblåser Sigrid Rostad

Materialet jeg jobber med inspirerer meg, det flytende glasset er spennende å jobbe med, det er helt ulikt noe annet og det er noe med lyset i det og måten det oppfører seg på – nesten som om det er levende.

Jeg liker å lage rene linjer, men jeg vil også at verkene mine skal beholde noe av den dynamiske kvaliteten til det flytende glasset.

Jeg er interessert i interiør og design og liker den minimalistiske stilen til skandinavisk design og den enkle, men uttrykksfulle stilen til japansk interiør og design. Samtidig som jeg elsker farger og det å leke med forskjellige fargekombinasjoner.

Jeg er ofte ute og henter inspirasjon fra naturen. Fjell, sjø, planter, stein og lys er inspirasjonskilder for meg.

Et lite innblikk i hvordan jeg jobber:

Først henter jeg ut flytende glass fra glassovnen (i to omganger). Glasset har en honning lignende konsistens og jeg ruller glasset opp på pipen. Pipen må roteres konstant for at ikke glasset skal renne mot gulvet.

Prosessen


Konsentrasjon foran glassmelteovnen som holder 1150 grader, døgnet rundt, året rundt. 

I glassovnen ligger det opp til 70 liter flytende glass i en digel, jeg fyller på med glassnuggets 1-2 ganger i uken. Disse kalles miljøkrystall og kjøpes i Tyskland. Glass er laget av hovedsakelig kvartssand, soda og pottaske.

glass nuggets
Jeg kan farge glasset på flere måter, en vanlig måte er å rulle glasset i pulverisert glass som er tilsatt forskjellige metaller og metalloksider.

Eksempler på disse er kobolt som gir koboltblå, kobber oksid som kan gi blå og turkis og gull kan bli brukt til rødfarge. Disse fargene kjøper jeg fra Tyskland eller USA og jeg har mange nyanser å velge mellom.
oksider

Neste steg er å forme og kjøle glasset:
Jeg former glasset med enten en treskope eller/og med en fuktet avis. 

Foto: Terje Rasmussen



På dette bildet har jeg mer glass på pipen og trenger beskyttelse på armen. (Foto: Tove Lise Mossestad)


Jeg blåser litt inn i pipen før jeg bruker skjærsaksen til å lage en innskjæring der glasset skal knekkes av pipen senere.  (Foto: Terje Rasmussen)

Her blåser jeg samtidig som jeg kjøler bunnen for å unngå at vasen blir for tynn nederst. (Foto: Mette L. Skulstad, Sydvesten)

Inn og ut av ovnen. Glasset raser ned i temperatur og må varmes opp igjen ca hvert minutt. 



Vasen formes og er nå klar til å knekkes av pipen og snus rundt så jeg kan jobbe med åpningen på vasen, som er den delen nærmest pipen. Grønnfargen begynner å bli klarere da glasset er “kaldere”, det holder allikevel enda rundt 800 grader.


Glasset snus rundt ved å feste en puntel  i bunnen av vasen (Puntel er en metallstang med litt glass på tuppen). Her er riktige temperaturforhold viktig.


Når vasen er snudd rundt kan jeg bruke skjærsaksen til å forme åpningen med. (Fagbrev kan skimtes i bakgrunnen:)) Foto: Mette L. Skulstad, Sydvesten



Når vasen er ferdig må den kjøles ned i en avspenningsovn som går sakte ned fra 500 grader til romtemperatur på cirka 12 timer. Dette for å unngå spenninger i glasset.

Sigrid Rostad (f.1988) er utdannet glassblåser og har arbeidet med glass i 14 år. De siste årene har hun blåst glass i Sverige og Danmark og i mai 2020 åpnet hun eget verksted i Bergen. Sigrid sine arbeider har et rent uttrykk som bærer preg av prosessen bak det å blåse og forme det flytende glasset, hun arbeider mye med utvikling av teksturer, farger og form. ⁠⁠

Sigrid spesialiserer seg for øyeblikket på skulpturelle vaser, men lager en rekke ulike bruks- og designgjenstander som drikkeglass, tallerker, lamper og skåler.
Hun har siden 2020 blant annet designet og laget flere typer dekketøy for Michelin-restauranten “Bare” og laget sceneutsmykninger til Festspillene i Bergen. 

Instagram: @sigridrostadglass
Facebook: sigridrostadglass

Legg igjen en kommentar

Merk, kommentarer må godkjennes før de publiseres