I atelieret hos billedkunstner Gro Mukta Holter

I atelieret hos billedkunstner Gro Mukta Holter

Jeg vokste opp på en øy, nærmere bestemt Nøtterøy som ligger ved Tønsberg, ut mot havet rett før Tjøme.

I hele barndommen bodde jeg i et byggefelt etablert på 60-tallet, i det som en gang var en urørt skog vest på øya. Svaberg, sandstrender, skog og store hager var lekeplasser for meg og mine venner, her formet fantasi og eventyrlig lek meg. For meg og storesøsteren min var barnehage noe fremmed, og vi hadde aldri hørt om skolefritidsordning.

Meg og storesøsteren min
Barndommens lek og natur formet meg, og jeg har fortsatt en dragning mot skogen og havet. Jeg ser det selv i bildene mine, de handler om utforskertrang, tilstedeværelse, og om hvordan naturen betyr mye for oss. Stadig oftere vender jeg tilbake til barndommens minner, og jeg ser hvor mye det har preget meg som kunstner.
Da jeg ble mor oppdaget jeg en ny type skaperkraft, jeg ønsket å la barnet ha en vesentlig rolle i min kunst. Jeg ville ta dette stadiet i livet på alvor.
Jeg har jobbet med kunst hele livet, og har bevisst valgt å ikke gå i fotsporene til kunsthistoriens mange menn. Jeg vil lage kunst helt på mine egne premisser, og ønsker å fremheve femininitet som en naturlig kraft.

Kimono drøm

Det er ikke interessant for meg å jobbe med en tematikk som ikke direkte angår meg, alle mine idéer har utspring i mitt eget liv.

Naturen i min kunst handler om det tidløse, om bevisstheten rundt det som er større enn meg selv og min viten. Jeg kommer fra et human-etisk hjem, det har preget meg som den undrende personen jeg er. Jeg har ikke konkrete svar på livet og døden, men er opptatt av å forstå meg selv gjennom vitenskap og kunnskap. Vi er alle deler av et kretsløp, og begreper rundt identitet har jeg jobbet med så lenge jeg kan huske.

 

Da jeg var nyfødt ble jeg funnet på en trapp i et land ni tusen kilometer unna Norge. Dess mer jeg tenker på hvor tilfeldig min livsreise er, dess mer trigger det min nysgjerrighet. Jeg undrer meg stadig over eksistensielle spørsmål, som hvorfor og hvordan vi oppfatter oss selv i verden slik vi gjør. 
Jeg er utdannet på SHKS (som i dag heter KHiO), jeg tok Master i 2004, og siden det har jeg jobbet som billedkunstner. Jeg hadde min første soloutstilling med oljemalerier i 1994 på Ormelet på Tjøme, og hadde allerede da bestemt meg for at jeg skulle leve av kunsten.
Portrett av Gro Mukta Holter
Jeg har atelier midt på Sagene i Oslo. Her har jeg utsikt mot kirken, parken, fontenen og alle de gamle kastanjetrærne. Lokalet jeg holder til i er et gammelt smultring-bakeri. Vegg i vegg ligger det noen tømmerhus fra 1890-tallet, og disse minner meg på hvordan vi alle er en del av historien, våre historier er alle unike, og fabuleringer rundt det er i seg selv en stor inspirasjon for meg. Jeg er opptatt av det hverdagslige og menneskelige.
Gro Mukta Holters atelier ved Sagene i Oslo
Atelieret ved Sagene

Atelieret har utsikt mot parken - Sagene, Oslo
Atelieret har utsikt mot parken

Fra atelieret - malerpensler
Fra atelieret

Min arbeidsdag starter alltid tidlig, jeg liker rutiner om morgenen. Jeg må ha kaffe, lese nyheter, høre på P2, svare på mailer fra kunder og gallerier, administrere hjemmesiden og pakke bestillinger før jeg begynner den virkelige jobben ved staffeliet. Da glemmer jeg tid og rom i mange timer.
Gro Mukta Holter i sving i atelieret med et maleri
Jeg liker ikke møter eller å dra bort fra atelieret, men jeg liker å ha kundebesøk og jeg er veldig sosial. Min radius dreier stort sett mellom Grefsen-Sagene. Jeg bor på toppen av byen inntil Nordmarka, og utsikten ut over fjorden og skogen gir meg inspirasjon hver dag. 
Utsikt bak huset
Utsikten bak huset

Skogen bak huset
Skogen bak huset

Jeg bor også i Pietrasanta, Italia, hvor min samboer, Håkon Anton Fagerås, jobber med marmorskulptur og jeg med grafikk.

Å bo og jobbe i Toscana er inspirerende! kunst-og arkitekturhistorien i byene ved Middelhavet er eventyrlig synes jeg.
Jeg jobber med etsninger på et lite verksted i kunstner-byen vi bor i. Familien til Aldo Galleni, som er eieren, har drevet med grafikk i nærmere hundre år.
Gro Mukta Holter i sitt atelier i Italia

Hver plate jeg lager går gjennom mange steg med frihånd-tegning, etsing, prøvetrykk og ofte håndkolorerer jeg til slutt hjemme i Norge. Denne langsomme prosessen er viktig å ivareta synes jeg. Det er så mange lettvinte løsninger med apper og photoshoppede måter å skape «kunst» på i vårt tid, jeg har mer sans for det analoge og tviholder på verdien av material-kunnskap og faglig kompetanse.

Gro Mukta Holter i sitt atelier i Italia

Aldo har jobbet med flere norske kunstnere tidligere, som bla Inger Sitter, Knut Steen og Ferdinand Finne. Å se de fulle skuffene minner meg på at håndverk er, og har vært viktig. Grafikken representerer avtrykk av tid, som er verdifulle spor å verne om. Ikke alt må gå så himla fort.

Etsninger av Gro Mukta Holter
Etsninger av Gro Mukta Holter


Litografiene lager jeg hos Jørun Sørensen litoverksted, det ligger bare et steinkast unna der jeg vokste opp på Nøtterøy. Jeg liker tanken på at grafikken representerer en slags sosialdemokratisk måte å tilnærme seg kunst på. Håndlaget original-grafikk er noe de fleste kan ha råd til.

Gro Mukta Holter signerer litografier

Jeg er takknemlig for at jeg har kunnet være «overarbeidet» kunstner de siste seksten årene. Samtidig som at jeg har vært småbarnsmor, har jeg skapt meg min egen arbeidsplass. 

Gro Mukta Holter i atelieret

Jeg gleder meg til hver dag på jobb på atelieret, om det er helg eller hverdag, og jeg gleder meg til hver mandag, ingen dag er lik, og jeg rett og slett elsker å jobbe! 

Se utvalget av mine arbeider hos Neo Galleri her.

Gro Mukta Holters signatur

Legg igjen en kommentar

Merk, kommentarer må godkjennes før de publiseres