I atelieret hos billedkunstner Reidunn Rugland
Jeg er oppvokst på Brusand, men dro til Frankrike da jeg var 19 år. Utdannet meg til kunstner i Frankrike på kunstakademiet i Aix en Provence fra 1981 - 1986 og ble værende i Frankrike. Mitt atelier er i dag ved siden av Grenoble, i kommunen La Tronche. (15 minutters gange ned til sentrum av byen). |
Utsiden av atelieret mitt |
Da jeg kom til Grenoble i 1990, leide jeg et atelier i 15 år midt i den gamle bydelen. Men da vi kjøpte et over hundre år gammelt hus, som hadde nok av plass i 2004, installerte jeg et atelier hjemme. |
I atelieret mitt |
Atelieret mitt bærer preg av en annen kunstner, han som bygde huset. Noen av veggene i atelieret er dekket av landskapsmalerier inspirert av italienske 1600 talls «idealiserte landskap». Inspirerende. |
Nydelige landskapsmalerier på veggene (Foto: Jean Pierre Maurin) |
I begynnelsen av mitt kunstneriske arbeide var det skulpturer i polert optisk glass som interesserte meg mest. Jeg fikk lære å jobbe med glass sammen med Yan Zoritchak, og min verden var inspirert av minimalismen, med optiske og visuelle effekter gjennom mine polerte glass skulpturer. |
Polert glasskulptur "Bølgen" 1986 |
På kunstakademiet var jeg heldig å få bruke Cirva sine atelierer (International Center of Glass and Plastic Arts), som på den tiden var installert hos oss på kunstakademiet. (I dag, og siden slutten av 1986, er Cirva installert i Marseille). |
Frøyland Orstad Kyrkje installasjon "i Det Stille Rommet " |
Ganske raskt etter jeg var ferdig å studere på Kunstakademiet, orienterte jeg meg i en totalt motsatt retning når det gjaldt mitt kunstneriske utrykk. Jeg ble mer figurativ. Jeg er glad for livet, glad i mennesker, min familie, folk rundt meg. Jeg har alltid likt å treffe folk, diskutere, utveksle ideer. |
Venstre: "Dialog" |
Silketrykk/mixed media - Variasjoner av "Livet" |
Når jeg gjør grafiske arbeider, tegner, tar bilde, må jeg alltid ha med meg ett menneske, eller flere, meg selv, om det være fra nær omkrets, eller kjennskap. |
Venstre: Avtrykk av gravide Lena Høyre: En glasskulptur kommer frem Venstre: Gipsform til skulpturen "Generasjoner" Høyre: Glasskulpturen "Generasjoner" kommer frem |
Det begynte jeg også å bruke gjennom mine skulpturer. Først var det for å «fryse» øyeblikket, som når man tar ett bilde, for å beholde nuet, for ikke å glemme.... historier som jeg prøver å formidle gjennom skulpturer og bilde. Formidle «ma vision du monde» (min visjon av verden). |
Fra Tou Trykkeri i Stavanger |
Jeg har vært så heldig å få leie meg inn flere ganger på Tou Trykk i Stavanger der jeg har jobbet med serigrafi. En spennende prosess som minner meg om den samme spontaniteten som jeg opplever når jeg jobber med varmt glass. |
Silketrykk/mixed media - Variasjoner av "Fertlite" |
Jeg liker å male videre på trykkene, som gjør hvert trykk unikt. En gestuell som uttrykker abstrakt expressionisme. |
Fra en soloutstilling på Neo Galleri |
Når jeg jobber med skulpturer i glass, og selv om jeg « har lov » til å lage flere eksempler av samme form,( maximum 8 eksemplarer nummerert og signert) så lager jeg alltid bare en av hver. |
Blomster fra serien "Memento Mori" Lysskulpturer fra serien "Memento Mori" |
Det samme skjer når jeg blåser glass. Jeg er ikke interessert i å strebe mot identiske serier. Mine blåste glass, eller andre objekter, som mine vaser, eller lamper, er unike, men de kan være av « samme familie », ligne på hverandre som mennesker, men aldri identiske. |
|
Vinglass Vaser Venstre: Lysskulptur av et ansikt Høyre: "Saisons lustre" - Privat bestilling Sjekk ut mine glassarbeider på Neo Galleri Sjekk ut mine silketrykk på Neo Galleri |
Reidunn RuglandFødt i Time, Norge, 20. juli 1961 |
Else Irene Madland
Fantastisk kjekt å sjå historien, ateliertet og alt det flotte du lager :) Dyktig kunstner :)
Møyfrid Synnøve Fuglestad
Du er fantastisk flink og kreativ. Din kunst fortjener hedersplass.
Rita Dale
Takk for kjekk opplysning og fine bilder
Nancy
Gorgeous
Reidunn
Tusen takk Veronica!
🙏🏻🤗😘😘